LLENTAB har som mål å være kundens førstevalg på vårt marked. Gjennom fokus på langsiktig lønnsomhet skal vi skape verdier for våre kunder, eiere, leverandører, oss selv og samtidig bidra til en bærekraftig utvikling.
Et grunnleggende krav er at vi respekterer og følger nasjonal lovgivning og internasjonale konvensjoner, konkurranseregler, avtaler og sikkerhetskrav, samt andre bestemmelser som setter rammer for vår virksomhet.
Disse etiske retningslinjene beskriver hvordan LLENTAB skal handle for å drive virksomhet på en økonomisk, sosialt, etisk og miljømessig ansvarlig måte, noe vi også forventer at våre forretningspartnere respekterer.
Retningslinjene gjelder for alle LLENTAB-ansatte og alle andre representanter som opptrer på vegne av selskapet, herunder fast ansatte, midlertidig ansatte, vikarer, konsulenter, ledere og styremedlemmer innenfor LLENTABs organisasjon. De ansatte skal dessuten merke seg LLENTABs ulike retningslinjer, rutiner, instruksjoner og regler, da disse inneholder ytterligere veiledning og informasjon.
Hver avdelingsleder har ansvaret for at de etiske retningslinjene blir formidlet til de ansatte, og retningslinjene skal være tilgjengelige for alle ansatte ved LLENTAB. Alle som blir oppmerksomme på brudd på retningslinjene eller andre retningslinjer, må umiddelbart varsle sin overordnede eller en annen relevant person i selskapet.
1. Respekt for mennesker
LLENTAB skal drive aktivt arbeid for å oppnå trygge og sunne arbeidsforhold samt ikke-diskriminerende forhold og skal kontinuerlig utvikle medarbeidernes kompetanse for økt arbeidsglede og karriereutvikling. Forpliktelser overfor arbeidstakerne i henhold til lover og avtaler om sosial sikkerhet skal respekteres og følges.
1.1. Menneskerettigheter
Rettighetene til våre ansatte og de som jobber for våre leverandører eller forretningspartnere, skal alltid respekteres. Vi etterstreber til enhver tid å opprettholde en høy standard innenfor arbeidsrett og arbeidsforhold.
Vi skal alltid opptre etisk og respektere menneskerettighetene i samsvar med kjernekonvensjonene i Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Vi støtter og respekterer OECDs retningslinjer for multinasjonale selskaper samt FNs veiledende prinsipper for selskaper om menneskerettigheter, arbeidsrett, miljø og antikorrupsjon.
Vi tolererer ingen former for psykisk eller fysisk avstraffelse, trusler om straff, diskriminering, mobbing, trakassering eller overgrep, og vi skal sørge for akseptable arbeidstider, lønn og godtgjørelse, organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger.
Dette betyr blant annet følgende:
- Alle ledere og ansatte er ansvarlige for å respektere menneskerettighetene. Tenk på hvordan virksomheten, tiltak og beslutninger i ditt arbeidsområde kan påvirke mennesker. Arbeidet skal utføres på en slik måte at eventuelle negative virkninger begrenses til et minimum.
- Alle som blir oppmerksomme på noen som helst form for brudd på menneskerettighetene, skal rapportere om dette til nærmeste overordnede eller benytte Varslingstjenesten.
1.2 Tvangsarbeid og barnearbeid
LLENTAB har nulltoleranse overfor barnearbeid, slavearbeid samt alle andre former for tvangsarbeid og arbeid basert på menneskehandel. Dette gjelder også våre leverandører og samarbeidspartnere.
Et barn (i henhold til ILO-konvensjon nr. 138 og 182) er en person som er yngre enn 18 år. Et barn mellom 15 og 18 år kan kun ansettes for å utføre enklere oppgaver, forutsatt at vedkommende har fullført obligatorisk skolegang. Barnet skal ikke delta i arbeid som kan ha negativ innvirkning på helse eller sikkerhet.
Dette betyr blant annet følgende:
- Alle som ser noe som indikerer potensielt barnearbeid, slavearbeid eller menneskehandel knyttet til LLENTABs virksomhet, våre leverandørers eller forretningspartneres virksomhet, må umiddelbart kontakte toppledelsen.
- I tilfeller hvor LLENTAB lar mindreårige utføre arbeid, som praksis eller skolearbeid, skal det sikres at nasjonale arbeidsmiljøbestemmelser følges og at den mindreårige ikke utsettes for helse- og sikkerhetsrisiko.
1.3 Arbeidstid, lønn og godtgjørelse
I LLENTAB skal vi ha en god balanse mellom jobb og privatliv. Vi ønsker å ha en ansvarlig holdning til lønn og godtgjørelse. Lønn og annen godtgjørelse skal som minstekrav oppfylle gjeldende avtaler og allment aksepterte standarder for bransjen.
Dette betyr blant annet følgende:
- LLENTABs ansatte skal slippe å jobbe usunne mengder overtid. Nasjonale lover for arbeidstid skal følges.
- Alle ansatte skal få klar og tydelig informasjon om sine arbeidsvilkår, herunder lønn/godtgjørelse og arbeidstid.
1.4 Organisasjonsfrihet
Vi er opptatt av å ha et konstruktivt forhold til våre ansatte. Dette omfatter organisasjonsfrihet og rett til kollektive forhandlinger. Vi etterstreber en åpen og transparent dialog for direkte å involvere våre ansatte og, der det er aktuelt, deres representanter.
Dette betyr blant annet følgende:
- De ansatte står fritt til å organisere seg i enhver arbeidstakerorganisasjon, samt å avstå fra slik deltakelse og aktivitet.
- Ledere kan ikke forby ansatte å utøve denne friheten.
- Dialogen mellom fagforeninger / ansattes representanter og ledelsen skal være konstruktiv og respektfull.
- Representantene for arbeidstakerorganisasjonen skal gis muligheten til å utføre sine oppgaver.
1.5 Diskriminering
Diskriminering hører ikke hjemme i vårt arbeidsmiljø. LLENTAB arbeider for å fremme mangfold og likestilling på arbeidsplassen. Forskjeller skaper dynamikk og kreativitet, fremmer gode beslutninger og bedre forståelse for våre kunder. LLENTAB etterstreber å være et selskap med ansatte som representerer samfunnet i sin helhet.
Ingen skal diskrimineres på grunn av kjønn, alder, religion, sivilstand, etnisk tilhørighet, sosial bakgrunn, sykdom, funksjonsnedsettelse, graviditet, etnisk opprinnelse, nasjonalitet, tro, medlemskap i arbeidsorganisasjoner, politisk tilhørighet eller seksuell legning.
Dette betyr blant annet følgende:
- Uavhengig av forskjeller, stilling, alder eller andre typer egenskaper skal alle ansatte behandles med respekt.
- Alle beslutninger om ansettelse skal være fri for diskriminering.
- Alle som kommer i en situasjon hvor det forekommer diskriminering, skal rapportere dette til sin nærmeste overordnede eller en annen relevant person i virksomheten.
1.6 Trakassering og krenkende særbehandling
Trakassering kan ta form av skriftlige eller muntlige kommentarer, sladder, vitser, nedsettende eller støtende språk eller mobbing der en overordnet misbruker sin stilling med fornærmende eller truende oppførsel.
Vi har nulltoleranse for trakassering, mobbing og krenkende særbehandling. Seksuell trakassering og hentydninger med seksuell betydning skal ikke forekomme. Alle ansatte skal behandle hverandre med respekt og verdighet.
Dette betyr blant annet følgende:
- Kom aldri med nedsettende kommentarer eller spydigheter om andre personer i organisasjonen.
- Ikke still påtrengende spørsmål om noens privatliv, og ikke kom med uønskede sosiale eller seksuelle invitasjoner.
- Ikke misbruk din stilling overfor en overordnet.
- Send aldri e-post med upassende innhold til kolleger.
- Det er ikke tillatt å sette opp pornografiske eller rasistiske bilder i selskapets lokaler.
- Alle som utsettes for krenkende særbehandling eller får kjennskap til at dette foregår, skal kontakte nærmeste overordnede eller annen relevant person i selskapet. Den som undersøker saken, skal være upartisk og ha tillit fra de berørte parter.
1.7 Sikkerhet og trivsel
I LLENTAB er vi fullt klare over at våre ansatte er den aller viktigste faktoren i en vellykket virksomhet, og vi streber etter å opprettholde et langsiktig bærekraftig arbeidsmiljø der alle ansatte kan yte etter beste evne.
Våre ansattes helse og sikkerhet har høyeste prioritet når vi utformer og utvikler våre arbeidsrutiner og når vi organiserer vår virksomhet. LLENTAB har alltid som mål å redusere eller fullstendig eliminere antall yrkesskader og sykdommer ved at vi kontinuerlig identifiserer og håndterer risikoer som kan oppstå som en direkte eller indirekte følge av vår virksomhet.
Ledere på alle nivåer er direkte ansvarlige for å treffe tiltak for å minimere potensiell negativ innvirkning på enkeltpersoner.
Dette betyr blant annet følgende:
- Ansvarlige ledere skal sørge for at deres ansatte er kjent med LLENTABs rutiner og regler om helse og sikkerhet.
- Alle ansatte skal følge sikkerhetsforskriftene på arbeidsplassen.
- Alle ledere og ansatte skal bidra til en trygg arbeidsplass for seg selv og sine kolleger og rapportere når de blir oppmerksomme på risikoer eller hendelser knyttet til helse og sikkerhet.
1.8 Likestilling
LLENTAB ønsker å bli oppfattet som en attraktiv og utviklende arbeidsplass for både kvinner og menn. Vi mener at makt, innflytelse og ressurser bør fordeles likt mellom kjønnene for å skape rettferdige vilkår og forutsetninger. Vi skal ta utgangspunkt i det grunnleggende prinsippet om likeverd mellom kvinner og menn, og vi skal jobbe for at ingen skal utsettes for nedverdigende atferd på grunn av sin kjønnstilhørighet.
Dette betyr blant annet følgende:
- Kvinner og menn skal ha samme muligheter til arbeid, opplæring, forfremmelse og utvikling i sitt arbeid.
- Kvinner og menn skal ha lik lønn for likt arbeid.
- Både kvinner og menn skal kunne kombinere arbeidet med foreldreskap.
1.9 Alkohol og rusmidler
Alkohol og rusmidler øker risikoen for ulykker, helseproblemer, tap av verdifull arbeidskraft, kostnader knyttet til tapt produksjon samt kvalitetsfeil. Vi tolererer derfor ikke bruk av alkohol og narkotika/rusmidler i forbindelse med arbeidet. Dette utdypes i våre retningslinjer for alkohol og rusmidler, som skal formidles til alle ansatte.
2. Rettferdig og lovlig virksomhet
Et grunnleggende krav er at vi respekterer og følger nasjonal og internasjonal lovgivning, konkurranseregler, avtaler og sikkerhetskrav, samt andre bestemmelser som setter rammer for vår virksomhet. LLENTAB skal beskytte eiernes investeringer og tilstrebe en bærekraftig og forbedret avkastning. Selskapet skal holde eierne godt orientert om strategier, virksomhetens drift og resultater.
2.1 Rettferdig konkurranse
I LLENTAB tror vi på et rettferdig og konkurranseutsatt marked. Vi utfører ingen aktiviteter som er ulovlige etter gjeldende konkurranselovgivning, og vi forventer at alle våre ansatte strengt følger gjeldende lover og regler.
LLENTAB tillater ingen form for prissamarbeid, og støtter i alle deler av virksomheten en korrekt og allsidig konkurranse ved anbud, tilbud, anskaffelser og innkjøp.
Dette betyr blant annet følgende:
- Vi inngår aldri kontrakter eller avtaler med konkurrenter om priser, handelsvilkår, produksjon, teknologiutvikling, markedsdeling eller andre markedsaktiviteter.
- Vi diskuterer aldri prissetting, fortjeneste, kostnader, anbud, kunder, markedsutvikling, teknologiutvikling eller annen ikke-offentlig sensitiv informasjon med konkurrenter.
2.2 Korrupsjon og bestikkelser
Korrupsjon er misbruk av en maktposisjon for personlig vinning. LLENTAB tolererer ikke korrupsjon, bestikkelser eller utpressing i noen som helst form. Dette gjelder alle forretninger og transaksjoner i alle land der vi opererer. Hverken LLENTAB eller noen som representerer selskapet, kan engasjere seg i eller på noen måte samtykke til korrupsjon.
LLENTAB kan gi donasjoner til ikke-kommersielle allmennyttige organisasjoner eller veldedighet. Donasjoner skal avgjøres av administrerende direktør i det aktuelle landet, og de skal ikke være knyttet til tidligere, nåværende eller fremtidige forretningstransaksjoner.
Dette betyr blant annet følgende:
- Vi handler og tar beslutninger uten hensyn til personlig vinning.
- Ansatte som mistenker uregelmessigheter knyttet til korrupsjon, skal umiddelbart informere sin leder eller benytte Varslertjenesten.
2.3 Interessekonflikter
LLENTABs ansatte må ikke delta i aktiviteter som kan føre til interessekonflikter, og heller ikke utnytte relasjoner med forretningspartnere for personlig vinning. Ansatte skal unngå interessekonflikter mellom private økonomiske forhold og driften av virksomheten. Dette inkluderer å gi eller motta personlige gaver eller tjenester utover det som er vanlig forretningsvirksomhet og akseptert i selskapets retningslinjer for representasjon og goder. Det inkluderer dessuten at man ikke skal be om eller gi noen form for løfter i forbindelse med gaver.
Ansatte kan ikke utføre arbeid eller indirekte drive økonomisk virksomhet for organisasjoner som konkurrerer med, eller gjør forretninger med, LLENTAB. Alle forretningstransaksjoner skal håndteres korrekt i henhold til selskapets regler.
Dette betyr blant annet følgende:
- Alle ansatte skal informere sin sjef om eventuell forretningsvirksomhet som drives utenfor LLENTAB.
- Alle som oppdager uredelighet eller uetisk atferd, skal informere sin overordnede eller annen relevant person i selskapet.
- Dersom noen av LLENTABs forretningspartnere begår gjentatte eller alvorlig brudd på våre retningslinjer, vil samarbeidet bli avsluttet.
2.4 Sanksjoner
Vi skal ikke samarbeide, hverken direkte eller indirekte, med noen personer eller enheter som er oppført som uautorisert på sanksjonslister. Det er ikke tillatt å gjøre forretninger med land eller regioner som omfattes av sanksjoner.
Dette betyr blant annet følgende:
- Den som handler med en ekstern part på vegne av LLENTAB, må kjenne til eieren av selskapet (betalingsmottakeren) som vi handler med.
- Ved mistanke om at en ekstern part kan være oppført på en sanksjonsliste eller kan ha et tilknyttet selskap i et land som er underlagt sanksjoner, skal nærmeste overordnede eller annen relevant person i selskapet kontaktes.
2.5 Politisk engasjement
LLENTAB forholder seg nøytralt til politiske partier og kandidater. Hverken LLENTABs navn eller ressurser som konsernet kontrollerer, kan brukes til å fremme individuelle politiske partier eller kandidater.
Ansatte som deltar i en dialog med myndigheter og andre offentlige instanser for å informere eller påvirke offentlig politikk, skal gjøre dette på en ansvarlig og transparent måte i samsvar med gjeldende lovverk.
Dette betyr blant annet følgende:
- Ansatte kan delta i politiske aktiviteter og bidra til politiske partier privat, men kun på sin egen fritid og for egen regning.
- Ansatte kan ikke gi politiske bidrag eller utlegg til slike formål på vegne av LLENTAB.
- Hvis man engasjerer seg i politisk virksomhet privat, kan man ikke gjøre dette, eller antyde at man gjør det, som representant for LLENTAB.
2.6 Kvalitet og sikkerhet
LLENTAB følger lovpålagte krav og kvalitets- og sikkerhetsstandarder ved utforming, produksjon, markedsføring og salg av våre produkter. Levering av produkter til kunder skal ikke skje før kvalitetskrav, sikkerhetsstandarder og forskriftskrav er oppfylt.
Dette betyr blant annet følgende:
- Vi opptrer profesjonelt og kompetent for å oppfylle avtalte krav og forventninger.
- Vi planlegger godt og leverer i henhold til løfter og avtaler.
- Vi påtar oss ikke prosjekter som vi ikke er sikre på at vil oppfylle vilkårene de skal fungere under.
- Vi støtter utviklingen av våre ansatte slik at alle vet hvilke krav som stilles og kan ta ansvar for at arbeidet blir riktig utført.
- Vi følger og forbedrer vårt virksomhetssystem for kvalitetsarbeid.
- Vi jobber med produkter og tjenester fra utvalgte leverandører og følger opp samarbeidet med disse.
- Vi jobber kontinuerlig med forbedringer av driften og retter opp feil og mangler som oppstår, gjennomfører forebyggende tiltak og deler erfaringer fra dette internt i konsernet.
- Vi avklarer og overholder kontraktskrav og gjeldende lover, forskrifter og standarder for utforming og produksjon av stålprodukter og stålbygg.
2.7 Varsling
LLENTAB etterstreber et transparent forretningsklima og et høyt nivå av forretningsetikk. Våre ansatte har en nøkkelrolle i å fange opp eventuelle avvik som må korrigeres.
For å gjøre oss oppmerksom på alvorlige risikoer som kan skade enkeltpersoner, vår organisasjon, samfunnet eller miljøet, benytter vi en varslingstjeneste som er tilgjengelig for ansatte og eksterne parter på vår nettside. Retningslinjene for varslertjenesten følger personvernforordningen og GDPR.
Tjenesten er viktig for å redusere risiko og for å opprettholde tilliten til vår virksomhet, ved at vi på et tidlig stadium kan oppdage og utbedre mistenkte avvik.
Dette betyr blant annet følgende:
- Alle som har mistanke om grove avvik som berører selskapets vitale interesser som regnskap, revisjon, korrupsjon, fare for liv og helse, alvorlig miljøkriminalitet, vesentlige mangler i sikkerheten eller alvorlige former for diskriminering eller trakassering, kan melde fra på LLENTABs nettsider via vår varslertjeneste.
- En varsler som rapporterer om en reell mistanke eller bekymring etter disse retningslinjene, vil ikke risikere at rapporteringen fører til gjengjeldelse.
- Varslermeldinger kan sendes inn åpent eller anonymt. Den som velger å være anonym, er garantert at ingen vil prøve å identifisere varsleren.
- For å sikre uavhengighet og konfidensialitet mottas alle rapporter av en ekstern aktør som gjennomgår rapporten og videresender saken til oppnevnte saksbehandler hos LLENTAB.
3. Selskapets eiendeler
Det er av sentral betydning for vår virksomhet at vi beskytter og ivaretar våre eiendeler, inkludert fast eiendom, immaterielle rettigheter og økonomiske ressurser. Vi er alle ansvarlige for å beskytte våre eiendeler og bruke dem på en omsorgsfull og effektiv måte.
3.1 Bruk av selskapets ressurser
Vi tolererer ikke bedrageri og misbruk av selskapets eiendeler. Med bedrageri menes enhver handling, inkludert at man unnlater å handle, med den hensikt å villede andre (f.eks. selskapet, offentligheten eller investorer) til å foreta handlinger som vil føre til at de lider økonomisk tap.
Eiendom, utstyr, ressurser og økonomiske midler skal kun brukes til formål knyttet til vår virksomhet og ikke for personlig vinning.
Eksempler på misbruk av eiendeler inkluderer tyveri, forfalskning av utgifts- eller timelister, samt upassende bruk av bedriftens datamaskiner, telefoner eller fasiliteter.
Dette betyr blant annet følgende:
- Ansatte må overholde alle gjeldende lokale regler knyttet til reise og utgifter.
- Private utgifter kan ikke oppføres som næringsutgifter.
- Selskapets datamaskiner må ikke brukes til ulovlig aktivitet eller for å vise upassende materiale, f.eks. pornografiske nettsteder, hatsider eller andre nettsteder som kan skade selskapets omdømme.
3.2 Regnskap og rapportering
For å opprettholde tilliten til våre kunder, leverandører og andre interessenter, er det avgjørende at vår økonomiske rapportering blir korrekt og fullstendig utført. Alle finansielle transaksjoner skal registreres og rapporteres i samsvar med gjeldende regnskapsprinsipper.
Det er ikke tillatt å føre opp informasjon i våre regnskap eller registre som er bevisst villedende eller skjuler transaksjonens sanne natur, eller å oppgi villedende informasjon med den hensikt å påvirke mål eller nøkkeltall. Det er forbudt å manipulere eller endre regnskapsregler for å oppnå økonomiske mål.
Dette betyr blant annet følgende:
- Den som sender inn dokumentasjon, er ansvarlig for at den er korrekt og at den oppgitte informasjonen på korrekt vis gjenspeiler den aktuelle transaksjonen ved rapportering.
- Den som oppdager feil i en regnskapspost, eller mistenker at det er begått svindel, skal umiddelbart melde fra om dette til nærmeste overordnede.
3.3 Immaterielle rettigheter
LLENTABs immaterielle rettigheter, f.eks. ideer, forretningshemmeligheter, domenenavn og design, er verdifulle eiendeler for selskapet. Slike verdier kan gå tapt eller kompromitteres hvis disse eiendelene blir misbrukt eller videreformidlet ved uhell.
Dette betyr blant annet følgende:
- Alle som mistenker at en tredjepart har krenket, eller ser ut til å ha krenket, våre immaterielle rettigheter, skal umiddelbart informere nærmeste overordnede.
- Andres immaterielle rettigheter må respekteres.
- Immaterielle rettigheter som utvikles under ditt ansettelsesforhold, forblir LLENTABs eiendom etter at du har avsluttet arbeidsforholdet.
4. Spredning av informasjon
Vi oppfordrer ansatte til å kommunisere LLENTABs varemerke og våre produkter og tjenester, men det er ikke tillatt å lekke ut eller avsløre forretningshemmeligheter og annen konfidensiell informasjon til eksterne parter.
4.1 Konfidensiell informasjon
Informasjon om LLENTAB er en verdifull ressurs. Ansatte kan ha tilgang til konfidensielle opplysninger som finansiell informasjon, forretningshemmeligheter, priser, salgstall, fortjeneste, strategier, avtaleinformasjon, kunde- og leverandørlister eller annen ikke-offentlig informasjon om LLENTAB.
Konfidensiell informasjon om LLENTAB må beskyttes, håndteres med omhu og må ikke videreformidles til uvedkommende eller offentliggjøres med mindre man har uttrykkelig tillatelse til å gjøre dette. Plikten til å beskytte konfidensiell informasjon fortsetter etter arbeidsforholdets opphør. Dette gjelder også informasjon som kunder, leverandører og andre forretningspartnere har delt med oss.
Dette betyr blant annet følgende:
- Vær forsiktig så du ikke legger ut konfidensiell informasjon på sosiale medier eller diskuterer konfidensielle eller sensitive opplysninger på steder der andre kan høre samtalen.
- Hvis det er nødvendig å dele konfidensiell informasjon med tredjeparter, sørg for at det er inngått en konfidensialitetsavtale.
- Husk at du kan være underlagt taushetsplikt også etter at du har forlatt selskapet. Dette betyr også at nyansatte ikke kan dele konfidensiell informasjon fra en tidligere arbeidsgiver, og de skal heller aldri bli bedt om å oppgi slik informasjon.
- Når du håndterer LLENTABs informasjon, skal du kun bruke utstyr og tjenester som er godkjent av selskapet.
- Bruk din LLENTAB e-postkonto eller andre selskapskanaler for all jobbrelatert kommunikasjon. Ikke bruk private e-postkontoer, sosiale medier eller lignende.
5. Bærekraft fra et miljøperspektiv
Det vi planlegger og gjennomfører, skal være ansvarlig og langsiktig utformet med fokus på miljømessige, økonomiske og sosiale aspekter. Alle ansatte har en rolle å spille når det gjelder stadig forbedring og videreutvikling av vårt miljøarbeid.
Bærekraftsperspektivet må inngå i alt vi gjør, for å minimere belastningen på miljøet i våre prosesser slik at vi yter et bidrag til det samfunnet vi opererer i.
Gjennom gode miljøvalg skal LLENTAB bygge klimasmarte stålbygg og dermed bidra til energi- og ressurseffektivitet gjennom hele byggets livssyklus.
Med fokus på redusert energiforbruk, optimalisert transport og å sikre at avfall håndteres på en trygg og miljøvennlig måte, skal vi jobbe for å redusere vårt miljøavtrykk.
5.1. Miljø
LLENTAB tilstreber å skape optimale forutsetninger for å minimere klima- og miljøpåvirkningen, samt å bidra til energi- og ressurseffektivitet i prosjektene vi deltar i. Sammen med andre aktører i byggebransjen jobber vi for å tilby byggematerialer med gode bærekraftegenskaper fra et livssyklusperspektiv, og for å fase ut skadelige stoffer i produktene vi bruker. Det må også tas hensyn til biologisk mangfold, arealbruk, avskoging og vannbruk i produksjons- og innkjøpsleddet.
Ved å utarbeide miljøvaredeklarasjoner, EPDer, for våre produserte materialer, samt ved å kreve at våre leverandører viser oss samme dokumentasjon for sine innkjøpte materialer og produkter, kan vi måle våre karbondioksidutslipp for byggevarer. Dessuten følger vi opp vårt klimaavtrykk på årsbasis basert på vårt forbruk av blant annet strøm, varme, brensel, vann og skogråstoff, samt persontransport, materialtransport, avfallsmengder og maskinbruk. Ut fra denne oppfølgingen fastsetter vi mål og handlingsplaner for å redusere våre utslipp av klimagasser.
Vi skal hver dag yte vårt beste for å redusere sløsingen av naturressurser og på best mulig måte ta vare på avfallet som oppstår. Det legges vekt på å forbedre ressurseffektiviteten – det vil si å hindre generering av avfall og oppnå økt sorteringsgrad.
På våre byggeplasser og i våre byggeprosjekter skal vi jobbe for å bli enda flinkere til å redusere energibruk, kildesortere byggeavfall og ta gode miljøvalg ved leie av utstyr og innkjøp av materialer.
Kjemikaliene som kjøpes inn, skal vurderes ut fra et miljø- og helseperspektiv før bruk, og det skal følge med tilhørende dokumentasjon som sikkerhetsdatablad. Brukeren skal få informasjon om risiko knyttet til kjemikaliet og ha tilgang til riktig verneutstyr om nødvendig. LLENTAB har interne regler om ansvarlig håndtering av kjemikalier som følger gjeldende lovverk, samt rutiner for hvordan vi skal opptre ved utslipp eller annen miljøpåvirkning fra kjemikalier som brukes i virksomheten.
Dette betyr blant annet følgende:
- Tilstrebe å skape sunne miljøer der produksjon og produkter ikke påvirker mennesker og natur på en negativ måte
- Håndtere og dokumentere vår miljøpåvirkning nøye og omhyggelig og i samsvar med lovpålagte krav
- Bruke kjemikalier og andre forbruksvarer som minimerer risikoen for skade på mennesker eller miljø
- Gjennom hele vår virksomhet å arbeide for å redusere karbondioksidutslipp, redusere energiforbruket og velge bærekraftige energikilder
- Sørge for at gjeldende miljøtillatelser er på plass
- Ta aktive produktvalg og redusere bruken av skadelige stoffer og materialer, og kjøpe inn byggematerialer med god miljøytelse
- Bruke ressurser som energi, vann, kjemikalier og materialer på en fornuftig måte
- Begrense reiseaktivitet til et minimum ved å bruke nett- eller telefonmøter hvis mulig
- Sørge for at håndtering av avfall skjer på en sikker måte og i høyest mulig grad bidrar til resirkulering, gjenbruk og ressurseffektivitet